FAQ

Frågor och svar


  1. Allmänt
  2. Order, betalning och leverans
  3. Export/Import
  4. Retur/Reklamation
  5. Frösådd och kvalitet
  6. Rabatter/presentkort


Allmänt

F: Jag är yrkesodlare och behöver större förpackningar/frö i lösvikt. Kan ni leverera det?

S: Nej, tyvärr inte. Vi vänder oss främst till hobbyodlare och säljer endast frö i portionsförpackningar avsett för hobbyodling. Vårt frö är inte anpassat för yrkesodling, främst vad gäller storleksgradering. Vissa leverantörer har även generalagenter för yrkesodlingen.

F: Kan jag komma till er och handla direkt?

S: Nej, vi har ingen fysisk butik. För att få tillgång till hela vårt sortiment året runt hänvisar vi till vår katalog och webbutik. Har du möjlighet att hämta din förbeställda order kan du göra det efter överenskommelse. Vill du handla i butik finns ca 200 återförsäljare runt om i landet. Sortiment och säsong hos dem kan dock variera. Se www.impecta.se/sv/info/aterforsaljare.html för att hitta din närmaste återförsäljare.

F: Har ni några Återförsäljare?

S: Våra fröer finns hos trädgårdsbutiker som har god kompetens inom trädgårdsområdet. Vill du handla i butik finns ca 200 återförsäljare runt om i landet (2016). Sortiment och säsong hos dem kan dock variera. Se www.impecta.se/sv/info/aterforsaljare.html för att hitta din närmaste återförsäljare.

F: Kan ni meddela mig när en sort som är slut i lager inkommer?

S: Det finns en funktion i webbutiken för detta! Artiklar som är tillfälligt slut har, istället för köpknapp, knappen ”Bevaka denna produkt”. Klicka på den och ange din e-postadress, så får du ett e-postmeddelande när artikeln är åter i lager.

F: Kan jag beställa fröer som inte finns i ert sortiment?

S: Nej, vi har inte möjlighet att ta hem specialbeställningar av frö som inte ingår i vårt sortiment. Däremot tar vi gärna emot tips på frösorter som du skulle vilja se i vårt sortiment framöver!

F: Vi behöver flera kataloger till vår förening, men på hemsidan kan man bara beställa en i taget. Kan vi beställa flera kataloger?

S: Javisst, kontakta oss så löser vi det! Vi tar aldrig betalt för vår katalog och skickar gärna flera kataloger till en och samma adress. Det ni däremot får betala är fraktkostnaden för att skicka katalogerna.

F: Kan ni ta emot eller köpa fröer från enskilda personer?

S: Normalt inte. Dokumentation krävs på bl.a. sortäkthet, renhet och grobarhet. Köksväxter måste vara upptagna på EU:s sortlista. Uppfylls dessa krav kan du skicka e-post med information om sorter till veronica@impecta.se.

F: Ni har annullerat min order pga. en policy att endast sälja 3 portioner Ipomoea tricolor per kund och år. Varför?

S: Ipomoea tricolor är vackra och odlingsvärda växter, men det förekommer tyvärr att de används för ändamål vi inte vill medverka till. Därför har vi beslutat att endast sälja 3 portioner per kund och år. Den volymen tillgodoser de flesta hobbyodlares behov. Kontakta oss om du har goda skäl till att köpa mer, så löser vi det. Att vi inte upplyser om vår policy i katalog och webbutik, beror på att vi inte vill skapa onödig nyfikenhet.

F: Hur får jag ett kundnummer och hur lagras mina kontaktuppgifter?

S: Du får ett kundnummer vid ditt första köp. Kundnumret skrivs på följesedel/faktura och är alltid bra att ha till hands vid kontakt med oss. Dina uppgifter lagras i vårt kundregister och skyddas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Tillbaka till toppen av sidan



Order, betalning och leverans

F: När kommer min beställning?

S: Vi skickar normalt din order 1-3 vardagar efter att vi mottagit den. Om du beställt i webbutiken kan du logga in och se statusen på din order under ”Din sida/beställningar”. När vi skickat din order uppdateras orderstatusen från ”mottagen” till ”skickad”. Transportörernas hanteringstid är normalt 1 vardag inom Sverige och 2-4 vardagar till övriga Norden. Är det en försändelse som måste förtullas (utanför EU:s momsområde), kan den hanteringen för brevleveranser ta cirka 2-3 veckor. Paketleveranser tullbehandlas som regel betydligt fortare.

F: Hur skickar ni min faktura?

S: Fakturan skickas normalt (av vår samarbetspartner Klarna) per e-post när vi skickar leveransen, men kan även i vissa fall packas med i leveransen tillsammans med dina varor. Är faktura- och leveransadress olika (gäller främst kommuner, landsting och större företag) skickas fakturan till den angivna fakturaadressen per brev. Vill du ha fakturan (eller en kopia på den) sänd per e-post kan du anmäla det till oss, så ordnar vi det.

F: Hur skickas min beställning?

S: De flesta beställningar skickas som 1:a-klassbrev. Normalstora brev (max bredd 25 cm eller max tjocklek 3 cm) delas ut direkt i din postlåda och skrymmande brev aviseras och hämtas ut hos ditt ombud. Beställningar som är tyngre och/eller mer skrymmande skickas som paket och hämtas ut hos ombud.

F: Var kan jag se mitt ordernummer?

S: Om du beställt i webbutiken visas ordernumret på kvittosidan i kassan, men du kan förstås även logga in i efterhand och se statusen på dina order under ”Din sida/beställningar”. Du ska också ha fått ordernumret i ett orderkvitto per e-post. Har du inte fått något e-postmeddelande trots att du angett en giltig e-postadress, är det troligt att ordern inte slutförts. Kontakta oss!

F: Vad kostar frakten?

S: Order som endast innehåller frö (och/eller små lätta tillbehör) och levereras till:

(Alla belopp anges här inkl. moms.) Fraktavgift
Sverige med ordervärde under SEK 500,00 SEK 19,00
Sverige med ordervärde över SEK 500,00 SEK 0,00
Övriga Europa, oavsett ordervärde SEK 39,00

Order med större tillbehör som levereras till:

(Alla belopp anges här inkl. moms.) Fraktavgift
Sverige, oavsett ordervärde SEK 49,00 – 119,00
Övriga Europa SEK 129,00 – 399,00

Fraktavgiften för just din order visas i kassan i webbutiken innan du skickar beställningen.

F: Vad har ni för lägsta ordervärde?

S: Vi har inget lägsta ordervärde! Du får beställa hur lite och hur mycket som helst. (Fraktavgift tillkommer enligt försäljningsvillkor.)

F: Restnoterar ni artiklar som är slut?

S: Ja, men bara om vi vet att artikeln kommer in i lager inom en snar framtid. Artiklar som restnoteras går att köpa i webbutiken (lagerstatus: ”På väg in”), medan de som inte restnoteras inte har någon köpknapp (lagerstatus: ”Tillfälligt slut”, "Slut för säsongen" eller ”Slutsåld”). Om din order innehåller en restnoterad artikel, skickas hela beställningen när den restnoterade artikeln inkommit.

F: Jag har precis lagt en order, men har kommit på att jag glömde beställa en artikel. Hur ska jag göra?

S: Kontakta vår kundtjänst så kan vi, så länge vi inte skickat leveransen, i de flesta fall lösa situationen. Om du valt fakturabetalning kan vi göra ett tillägg på din order. Har du direktbetalat får vi skapa en ny order, som vi skickar mot faktura i samma leverans.

F: Kan jag få leveransen skickad till en annan adress än fakturaadressen?

S: Ja, det går utmärkt så länge du väljer att direktbetala din order (med kort eller via direktbank). Välj ”Företagskund” i kassan i webbutiken och ange separat fakturaadress. Skickar du däremot din beställning per e-post, post eller fax, lämnar den per telefon eller väljer fakturabetalning i webbutiken kan vi endast leverera till folkbokföringsadressen. Detta är ett krav som vår partner Klarna (som hanterar vår fakturering) ställer. För att få andra adresser än folkbokföringsadressen godkända för leverans vid fakturabetalning, måste du kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 (Sverige).

F: Varför ska jag betala till Klarna, när jag beställt från er?

S: Våra fordringar överlåts till Klarna direkt vid köpet. Väljer du att betala mot faktura är det alltså hos Klarna du kan reglera skulden. Klarna är proffs på betalningar och att låta dem ta hand om faktureringen gör att vi kan koncentrera oss och bli bättre på det vi kan; fröer och odlingstillbehör! Har du frågor om en faktura från Klarna, kontakta i första hand dem på telefon 08-120 120 10 (Sverige).

F: Vad gör jag om min leverans inte kommit trots att det gått 14 dagar sedan jag beställde?

S: Kontakta oss! Vi tar reda på vad ordern innehåller, när och hur den skickades och att leveransadressen stämmer. Är ordern skickad som brev har vi nästan inga möjligheter att spåra det. Därför skickar vi då ordern på nytt, om allt övrigt verkar vara korrekt. Rör det sig om ett skrymmande brev kan aviseringen, som skickas ut av utlämningsstället, ha kommit bort. Hör då med ditt postombud. Är det en leverans till Norge eller Åland, med högt varuvärde, kan tullhanteringen i vissa fall ta flera veckor. Har du valt att betala din order mot faktura måste vi då vidta åtgärder för att undvika påminnelseavgift från Klarna.

Tillbaka till toppen av sidan



Export/Import

F: Jag bor i Norge och vill handla för mer än NOK 350,00.

S: Det går alldeles utmärkt, men då kommer de norska myndigheterna att debitera dig moms och förtullningsavgift. Leveranstiden kan också bli betydligt längre. Om en enskild artikels pris tillsammans med fraktavgiften blir högre än NOK 350,00 är förstås även orderns totalvärde det. Annars kan du undvika allt detta genom att dela upp din beställning i flera, som var för sig har ett totalvärde, inklusive fraktavgift, under NOK 350,00. Enklast lägger du din beställning på vår hemsida, där du i kassan kan se totalvärdet. Du får även en varning i kassan om totalvärdet är högre än NOK 350,00.

F: Jag bor i Norge och vill beställa till en adress i Sverige. Kan jag göra det?

S: Det fungerar, men endast om du betalar med kort i vår webbutik. Det går inte att välja faktura 14 dagar eftersom Klarna normalt endast godkänner leveranser till folkbokföringsadressen. Välj ”Företagskund” i kassan, fyll i en giltig svensk leveransadress och ändra leveransland till Sverige. Det är viktigt att du kontrollerar att valutan då ändras till SEK (svensk moms ska ingå eftersom beställningen skall skickas inom Sverige).

F: Jag ska skicka fröer till vänner utomlands. Vilka importbestämmelser gäller?

S: Olika regler gäller för olika länder. Det är den som för in en vara i ett land (importören) som är skyldig att känna till gällande regler. Om du ska resa till ett annat land och ha frö med dig för eget bruk eller ge bort i present alt. skicka frö utomlands måste du ta reda på vilka regler som gäller för just det aktuella landet. Tullmyndigheterna i varje land kan svara på frågor kring detta.

F: Vad är VAT-nummer och varför behövs det?

S: VAT-nummer (Valued Added Tax = moms) är ett momsregistreringsnummer som ges till alla som registreras för redovisning av moms (företag). Det används i vår butik av företag inom EU (men utom Sverige) för att vi inte ska debitera moms som de sedan i onödan måste redovisa i sitt land. VAT-nummer gäller alltså inte privatpersoner alls.

Tillbaka till toppen av sidan



Retur/Reklamation

F: Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

S: Kontakta oss alltid om du inte är nöjd. Bra uppgifter att ha till hands är ditt kundnummer eller ordernummer och gäller det frö är det bra om du kan ange vilket parti det handlar om (står på påsen). Vi garanterar normal grobarhet minst till bäst före datum på allt frö, under förutsättning att våra anvisningar om lagring och odling följts. För odlingstillbehör lämnas generellt ett års garanti mot fabrikationsfel. Normal ersättning vid godkänd reklamation är i första hand ny vara, i andra hand tillgodohavande motsvarande varans pris. I tredje hand ekonomisk ersättning (aldrig överstigande varans försäljningspris). Vi ansvarar inte för den vidare odlingen, förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada. Vi är måna om att ha nöjda kunder och skickar i regel ny vara även om vi kan fastslå att den ursprungliga var felfri. Vi har hittills (på 40 år) aldrig blivit anmälda till Allmänna Reklamationsnämnden, men om det skulle inträffa förbinder vi oss att följa nämndens beslut.

F: Hur gör jag om jag vill ångra mitt köp?

S: Då ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att du mottagit varorna, på egen bekostnad sända tillbaka dem. Vi ska på samma sätt och tid, efter att vi mottagit varorna eller bevis på återsändande, återbetala krediterat belopp. För att få full kreditering måste varorna vara i väsentligen oförändrat skick och ska återsändas på sådant sätt att de inte skadas under transporten. Fröpåsar får ej vara öppnade. Om du returnerar hela ordern krediteras hela orderbeloppet inkl. frakt & emballage. Avdrag för varornas värdeminskning görs om de inte är i ursprungligt skick. (Se våra köpvillkor för fullständig information.)

F: Vad har ni för garantier?

S: Vi garanterar normal grobarhet minst till bäst före datum på allt frö, under förutsättning att våra anvisningar om lagring* och odling följts. För odlingstillbehör lämnas generellt ett års garanti mot fabrikationsfel. Förutom våra garantier har du som privatperson enligt Konsumentköplagen rätt att reklamera en vara i 3 år efter att du mottagit den. Du måste reklamera varan ”inom skälig tid” efter att du upptäckt felet och felet måste vara ”ursprungligt”, det vill säga att det fanns där redan när du mottog varan. Vid godkänd reklamation byter eller reparerar vi varan, alternativt ger dig tillgodohavande. I tredje hand får du ekonomisk ersättning, som inte kan överstiga varans försäljningsvärde. Vi ersätter inte förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut. Konsumentköplagen gäller inte om du är näringsidkare. Kontakta oss per e-post, fax, telefon eller brev om du vill reklamera en vara, innan du returnerar den.
*Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet.

Tillbaka till toppen av sidan



Frösådd och kvalitet

F: Varför skickar ni inte med några separata odlingsanvisningar längre?

S: Numera står odlingsanvisningarna direkt på påsen! Det är enklare och tydligare för dig som kund. Allmänna råd om frösådd (bl.a. stratifiering) finns på sidan 292-294 i katalogen (2016) och på https://www.impecta.se/sv/info/rad-om-frosadd.html.

F: Vilken odlingszon bor jag i?

S: Riksförbundet Svensk Trädgårds karta över odlingszoner finns på sid. 307 i vår katalog (2016) och via denna länk: https://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=Webbsida&ID=10035. Men kom ihåg att zonindelningen bara är att se som riktlinjer. Odlingsförhållandena kan variera en hel del inom de olika zonerna.

F: Ibland anges perenners härdighet i A-B-C-D*. Hur motsvarar det odlingszonerna?

S: Det är ett relativt nytt sätt att ange örtartade växters härdighet (inte vedartade buskar och träd). Här tittar man inte på det geografiska läget utan mer vad växten klarar och inte. Detta får man sedan omsätta till sin egen trädgård. A kan odlas i hela landet. B kan odlas i hela landet men kräver skyddad, dränerad växtplats. C kan odlas i stora delar av landet men kräver skyddad, dränerad växtplats eller har sen blomning. D kan bara odlas i de mest gynnade delarna av landet och har stora krav på värme och dränering. Vintertäckning kan krävas. *Vi kommer att övergå till denna gradering efterhand med början under 2016.

F: Hur vet jag att fröerna jag köpt verkligen gror?

S: Vi har levererat kvalitetsfröer sedan 1975.  Eftersom vi har hela kedjan från urval och provodling till packning, order och försäljning inom samma företag kommer vi väldigt nära våra produkter. Vi testar att alla fröer som finns i sortimentet går att odla på våra nordliga breddgrader. Vi svarar själva för all provodling av kommande nyheter och genomför regelbundna grotester för att säkerställa fröernas kvalitet. Allt frö garanteras sortäkthet samt normal grobarhet minst till angivet bäst före datum, under förutsättning att de lagras på rätt sätt* och att aktuella anvisningar följs. Skulle någonting ändå vara otillfredsställande vill vi gärna att du hör av dig så att vi får möjlighet att utreda vad som kan ha hänt och ge dig lämplig kompensation. Vi ersätter dock endast frökostnaden, se våra köpvillkor för mer information.
*Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet.

F: Kan jag spara mina överblivna fröer till nästa år?

S: Olika sorters frö tappar grobarhet olika snabbt. Vissa fröer är känsliga för lagring, andra kan man spara i flera år utan att grobarheten påverkas nämnvärt. Nordiska Museet, Julita Gård (som vi har en del samarbete med) har lyckats få ett 150 år gammalt akaciafrö att gro! Gemensamt för de flesta fröer är att grobarheten försämras gradvis. Många sorter går att spara ett eller till och med ett par år med bra bibehållen grobarhet, förutsatt att de lagras på rätt sätt. Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet. Kylskåpet eller ett källarförråd kan vara bra ställen. Växter vars frö är känsliga för lagring är t.ex. astrar, pelargoner och sallat.

F: På påsen jag köpt står ”Stratifieras enligt separat anvisning”. Var finns den anvisningen?

S: Den finns i högerspalten på sidan 294 i vår katalog (2016) eller via denna länk: https://www.impecta.se/sv/info/rad-om-frosadd.html (längst ner på sidan).

F: Kvalitetstestar ni fröerna?

S: Vi testar allt frö som är relevant att testa, med hänsyn till grotid. När nytt frö inkommer till oss grotestas det omgående, för att vi ska vara säkra på att grobarheten är bra. Efter avslutad säsong görs sedan ett nytt grotest för att se att grobarheten är bibehållen. Ibland görs även stickprov under pågående säsong. Våra fröer förvaras huvudsakligen i ett lager som håller cirka 15 grader Celsius, för att bevara grobarheten på bästa sätt.

F: Säljer ni GMO fröer?

S: Nej. GMO förekommer inte bland frö som säljs till hobbyodlare i Europa. Kanske det kommer att dyka upp framöver men än så länge är motståndet, tack och lov, alltför stort. Impecta Fröhandel är absolut motståndare mot GMO. Vi ser detta som ett stort hot mot den biologiska mångfalden och vi vill inte att GMO-sorter varken ska produceras eller odlas.

F: F1 - Vad står det för?

S: F1 är resultatet av ett långsiktigt förädlingsarbete. Sorterna har enkelt beskrivet framkommit genom urval av korsningar som man sedan fortsatt att ta frö på tills man hittat en sort med de egenskaper man letar efter. Det förekommer ingen genmanipulation. Det finns förstås nackdelar med F1 också, t.ex. att de är kortlivade (när modergenerationen dör produceras inga fler fröer). F1-hybridernas bästa egenskaper är framförallt att de ger mycket skörd för liten insats. De är dock inte fröäkta i andra generationen. Men, om man bara skulle odla hybrider skulle urvalet att bedriva förädlingsarbete med snabbt minska för att slutligen försvinna. Det är en av orsakerna till att vi så hårt kämpar för att också de gamla sorterna ska finnas kvar i handeln.

Tillbaka till toppen av sidan



Rabatter/presentkort

F: Jag ska beställa mycket. Kan jag få rabatt?

S: Vi lämnar inga generella rabatter. Däremot kan vi offerera rabatterade priser på enskilda stora order efter bedömning. Kontakta oss om du ska beställa stora volymer (minst 5 000 kronor).

F: Har ni några rabatter/erbjudanden att tillgå?

S: Det bästa och enklaste sättet att ta del av våra erbjudanden och rabatter är att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Det gör du enkelt genom att ange din e-postadress på vår hemsida under rubriken ”Nyhetsbrev” www.impecta.se/sv/info/nyhetsbrev.html. Våra nyhetsbrev kommer ut regelbundet och genom en prenumeration riskerar du inte att missa något av de erbjudanden de innehåller. Ett annat sätt är att följa oss på Facebook. Även där lägger vi ut nyheter och erbjudanden regelbundet. Medlemmar i Riksförbundet Svensk Trädgård har alltid 10 % rabatt på fröer hos oss.

F: Vad är fältet ”Presentkort/Rabattkod” i kassan i webbutiken till för?

S: Har du ett presentkort från oss är det där du ska ange koden som står på kortet, för att det ska dras av i kassan. Här kan du även ange en eventuell rabattkod som behövs för att ta del av vissa kampanjerbjudanden. Rabattkoder kan du t.ex. få via vårt nyhetsbrev.

F: Jag har fått flera presentkort från er. Kan jag lösa in dem på en och samma beställning?

S: Ja, ange presentkortskoderna med kommatecken mellan i presentkortsfältet i webbutikens kassa och klicka på ”Uppdatera”. Kontakta kundtjänst om du behöver hjälp.

F: Måste man handla för hela beloppet på presentkortet?

S: Nej, du kan välja att använda endast en del av presentkortsbeloppet. Restbeloppet sparas och du kan använda samma kod vid nästa beställning, så länge presentkortets giltighetstid inte gått ut.

Logga in
Favoriter
Kundtjänst