Köpvillkor

Köpvillkor


Företagsinformation

Adress: Impecta Fröhandel AB, Gimgöl Granebo 1, SE-643 98 JULITA
E-post: info@impecta.se
Telefon: +46 (0)150-923 31
Fax: +46 (0)150-923 16
Organisationsnummer: 556196-3587


Allmänt

Alla order levereras enligt nedanstående villkor, vilka betraktas i och med av kunden lämnad order, i alla avseenden godkända. Avtal om köp ingås därmed med Impecta Fröhandel AB. I och med lämnad beställning accepterar kunden även betalningsansvar för köpet. Rättigheterna till text och bilder på webbplatsen är reserverade av Impecta Fröhandel AB. Kopiering eller publicering av dessa är inte tillåten utan tillstånd från oss.  Vi reserverar oss för fel i text och bild, slutförsäljning eller bristande varutillgång. Med orden ”vi” och ”oss” avses i köpvillkoren Impecta Fröhandel AB.



Odlingsanvisningar

Sortspecifika odlingsanvisningar anges direkt på fröpåsen och här i webbutiken i produktbeskrivningen för varje frösort. Allmänna odlingsråd finns under rubriken Frösådd.



Kvalitet/Garanti

Vi säljer portionsförpackat frö och odlingstillbehör, avsedda för hobbyodling. Vi svarar själva för all provodling av kommande nyheter och genomför regelbundna grobarhetstester för att säkerställa fröernas kvalitet. Allt frö garanteras sortäkthet samt normal grobarhet minst till angivet bäst före datum, under förutsättning att de lagrats på rätt sätt* och aktuella anvisningar följts. Vi ansvarar inte för den vidare odlingen. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. För odlingstillbehör lämnas generellt ett års garanti och på odlingstillbehör som innehåller elektronik 2 års garanti, mot fabrikationsfel. För att garantin ska gälla ska du kunna visa att du köpt varan av oss. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska, eller byggts om eller ändrats. Se nedan om reklamationsrätt.
*Frö lagras torrt, mörkt och svalt för bästa hållbarhet.



Priser

Priserna i webbutiken visas i aktuell valuta och med eller utan moms beroende på om moms debiteras (beroende på bl.a. leveransland). Observera att moms kan komma att debiteras av myndighet i mottagande land. Visas fel valuta? Då ändrar du det enkelt genom att välja rätt land i landsväljaren längst upp till höger i butiken. Kunder från länder vars valuta vi inte hanterar, får valutan Euro.



Kundregistrering

Spara kundnumret du får vid första köptillfället, för att underlätta vid senare kontakt med oss. Genomförd beställning innebär att du samtycker till att dina uppgifter lagras i vårt kundregister för att kunna behandla din order och kommande köp, underlätta vid frågor, samt för utskick av erbjudanden från oss eller våra samarbetspartners. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få utskick från oss, ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be att få dem raderade. Dina uppgifter skyddas enligt personuppgiftslagen (PUL).



Force majeure

Vi frånsäger oss ansvar för skador uppkomna av förhållanden som vi inte kunnat förutsäga eller påverka (såsom krig, naturkatastrofer, arbetsmarknadskonflikter, myndighets åtgärd, importförbud och liknande), som omöjliggör fullgörandet av ingångna avtal.



Leveransvillkor

Du kan beställa från oss året runt. Vi skickar normalt din order 0-2 vardagar efter mottagandet. Mindre försändelser skickas som PostNords 1:a klassbrev. Större försändelser skickas som paket som hämtas ut hos ombud eller levereras direkt till mottagarens adress. Tillgängliga leveransalternativ beror bland annat på orderstorlek och leveransland och presenteras i kassan för varje order. Observera att till länder utanför EU:s momszon kan avgifter för förtullning etc. tillkomma.


Frakt och emballageavgift

Anges inkl. moms och debiteras på samtliga order enligt nedan. Vid leverans till land utanför EU:s momsområde dras svensk moms av (f.n. 25%).



OBS! Vi har ingen minimiordersumma - beställ hur lite eller mycket du vill!

  SVERIGE ÖVRIGA EUROPA
Endast frö värde 500 SEK och högre* 0 SEK 39 SEK
Endast frö värde upp till 500 SEK * 19 SEK 39 SEK
Tillbehör beroende på vikt och storlek 19-379 SEK 39-399 SEK**

Exakt uppgift om frakt- & emballageavgiftens storlek lämnas i kassan.
*Gäller även vid köp av mindre tillbehör.
**För paketleverans till land utanför EU:s momsområde (t.ex. Norge och Åland) tillkommer importdeklarationsavgift och lokal moms. Till Norge är avgiften NOK 146 för varuvärden under NOK 3000 och NOK 315 för varuvärden däröver. Dessa debiteras av transportör/berörd myndighet. Vi rekommenderar att köparen införskaffar tullkredit för att inte försena leveransen.



Outhämtad försändelse

Paketleverans som skickats från oss måste alltid hämtas ut, även om du avser att returnera försändelsen. För outhämtad försändelse debiterar vi en avgift på upp till 250 SEK för att täcka kostnader förknippade med returfrakten.



Transportskador

Vi står för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort, under transporten från oss till dig. Undantaget är om mottagaren begär ”Leverans utan kvittens” och/eller ”Ny utkörning”, då övergår transportrisken till mottagaren. Transportskador ska anmälas till oss inom 24 h från mottagandet. Spara eventuellt skadat emballage och dokumentera gärna skadorna genom att fotografera dem.



Norskflagga

Import till Norge

Import av ”hagebruksfrø” för eget bruk är för närvarande tillåtet med 50 fröpåsar per försändelse. Vill man beställa fler, kan man beställa flera gånger eller kostnadsfritt ansöka om tillstånd för detta hos Mattilsynet. För aktuell information, ring Mattilsynet, tel: 22 40 00 00 eller se www.mattillsynet.no.

Norsk moms och importdeklarationsavgift debiteras av norska myndigheter om totalvärdet på varje enskild försändelse, inklusive fraktavgift, överstiger 350,00 NOK (f.n. NOK 146 för varuvärden under NOK 3000 och NOK 315 för varuvärden däröver). Om totalvärdet understiger 350,00 NOK debiteras vare sig norsk moms eller importdeklarationsavgift. Det är tillåtet att göra flera beställningar vid ett och samma tillfälle.

I webbutiken visas beloppen i NOK med gällande kurs. Kom ihåg att räkna med fraktavgiften!

För artikelnummer 3365 Peganum harmala råder för närvarande importförbud till Norge.

För att undvika försening och ev. även ytterligare avgifter rekommenderar vi att en tullkredit införskaffas hos Tollvesenet vid beställningar med totalvärde över 350 NOK.



Ångerrätt

Enligt "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som privatperson rätt att ångra ditt köp utan särskild anledning inom 14 dagar efter att du mottagit varorna. Du som kund ansvarar för transportrisken vid returer, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort på väg till oss. Vi rekommenderar därför att emballera väl och skicka spårbart. Om du returnerar hela ordern krediteras hela orderbeloppet inkl. frakt & emballage. För att erhålla full kreditering måste varorna vara i väsentligen oförändrat skick. Fröpåsar får ej vara öppnade. Avdrag görs för varornas värdeminskning i den mån den beror på att du som konsument hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Om du vill utöva din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varorna. Vi ska likaledes utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar efter att vi mottagit varorna eller bevis på återsändande, genomföra återbetalning av krediterat belopp. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Vill du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett (inte obligatoriskt, du kan självklart utöva din ångerrätt på annat sätt) kan du ladda ner blanketten genom att klicka här.



Reklamationsrätt

Enligt Konsumentköplagen har du som privatperson rätt att reklamera en vara i 3 år efter att du tagit emot den. Du måste reklamera varan "inom skälig tid" efter att du upptäckt felet och felet måste vara "ursprungligt", det vill säga att det fanns där redan när du mottog varan. Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt och transportrisk, byter eller reparerar vi varan, beroende på felets art, alternativt erbjuder tillgodohavande. I tredje hand erhålls ekonomisk ersättning, vilken inte kan överstiga varans försäljningsvärde. Förlust i näringsverksamhet eller annan indirekt skada ersätts inte. Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut. Konsumentköplagen gäller inte om du som köpare är näringsidkare.

Kontakta oss per e-post, fax, telefon eller brev om du vill reklamera en vara, innan du returnerar den. Du måste kunna visa att du köpt varan av oss för att vi ska behandla reklamationen.





Logga in
Favoriter
Kundtjänst